BK Örnens verksamhet är helt beroende av de ideella krafter som investerar tid och energi i våra barns fotboll. För föreningen är det därför av största vikt att ha digitala tjänster, administrativt stöd och rutiner som gör det så enkelt som möjligt att vara engagerad. Det är också viktigt att göra detta på ett kostnadseffektivt sätt då föreningens resurser är begränsade.
Sedan förra säsongen har BK Örnen nya digitala verktyg i SportAdmin och Cleverservice som underlättar mycket administration. Samtidigt har föreningen slutat med administrationstunga insatser som exempelvis försäljning av lotter och Cesam-häften. Fler förändringar, inklusive implementering av nya rutiner för lokalbokning som ger lagledare större mandat och flexibilitet har införts under våren.
En ökad digitalisering innebär nya arbetssätt och nya behov. Styrelsen har en längre tid funderat på hur vi bäst anpassar övrig verksamhet efter de nya förutsättningarna. Vi har lyssnat hur andra föreningar gör och utforskat olika möjligheter till väg framåt.
Styrelsen har, efter noggrant övervägande, beslutat att ändra form för våra arvoderade resurser. Fram tills nu har föreningen haft en kanslist anställd på 50 procent året runt. Den tjänsten upphör nu på grund av arbetsbrist.
Styrelsen vill rikta ett stort tack till Lena Carlstedt för hennes tid i föreningen och önskar lycka till framåt. Lenas sista dag på kansliet var torsdag 5 juni.
Ny ordning
Det administrativa stödet, utöver de digitala systemen och den ekonomiadministration vi redan nu köper från Kuststaden ekonomi, kommer framöver vara delat på flera personer. Tanken är att laginfon ska vara vägledande i stor utsträckning som möjligt så konsultera gärna den i första hand och kom med synpunkter på hur den kan bli tydligare och bättre.
Vi vet att det finns flera fantastiska WhatsApp-grupper där lagledare, arenaansvariga och andra bollar frågor och hjälper varandra nästan dygnet runt. Fortsätt med det.
Styrelsens ledamöter finns tillgängliga via telefon och mess. Har du en specifik fråga kring exempelvis materiel eller domare – ta det gärna direkt med ansvarig person i styrelsen.
Frågor som kräver en aktiv åtgärd (exempelvis en förändring i SportAdmin, en dispenssökning , en cupavgift eller spelarövergång) önskar vi skickas med mejl enligt nedan så vi kan ha samlad ordning på att ärenden finns och blir lösta i tid.
Allmänna ärenden: info@bkornen.nu
Frågor kring ekonomi: ekonomi@bkornen.nu
Bokningar av planer eller klubbhus: bokning@bkornen.nu
Vår förhoppning är att detta kommer att bli en bra och ekonomiskt hållbar lösning för föreningen framåt, men ber också om förståelse för att det under en övergångsperiod kommer behövas lite intrimning av nya arbetssätt. Här, liksom kring allt annat, är det viktigt att vi hjälps åt.
Frågor eller tankar? Välkomna att höra av er.
/Styrelsen